Greenport Collegetour Westland

Warmte diep uit de aarde en bomen die tot aan ‘de hemel’ reiken

De 4e en laatste editie van de Greenport Collegetour Westland, schooljaar 2016/2017, stond woensdag 17 mei in het teken van aardwarmte, het produceren en de toepassing ervan! Henry Janssen Directeur Aardwarmte Vogelaer en Fachjan, nam de geïnteresseerde docenten, studenten en onderwijsbetrokkenen mee voor een kijkje op de boorlocatie Aardwarmte Vogelaer en op de locatie van Fachjan waar gebruik gemaakt wordt van de aardwarmte.

Foto 17-05

Het aardwarmte project omvat het realiseren van een aardwarmtedoublet en warmtedistributiesysteem waarvan de bronnen op een diepte van 2.500 meter liggen en warm wat gaat onttrekken van circa 85 graden. De warmte van dit water zal via warmtewisselaars gebruikt worden om de aangesloten tuinbouwbedrijven (Optiflor, Kwekerij Apartus, Amazone Plants, Gebr Grootscholten Handelskwekerij, Kwekerij Barendse, Zuidgeest Growers, ABB, Fachjan en Vitapep) op een duurzame manier te verwarmen. De tuinbouwbedrijven zorgen voor een optimale uitkoeling van het water tot ongeveer 35 graden. Daarna wordt het afgekoelde water weer teruggepompt naar het oorspronkelijke bron op circa 2.500 meter diepte.

Een technisch complex project, de kwekers zijn niet direct naast de boring gelegen. De nodige kilometers, zo’n 7 kilometer, leidingweg zijn aangelegd om de bedrijven tot in Monster en Honselersdijk met de warmte te bereiken. Een uniek, innovatief en gedurfd project wat 13,5 miljoen m3 aardgas en 24 kiloton CO2 per jaar gaat besparen (gelijk aan het verbruik van ca 9.000 huishoudens).

Fachjan, een van de deelnemende bedrijven, kweekt geen doorsnee planten. In het echte familiebedrijf wordt, samen met zeer deskundig personeel, in 45 ha bijzonder hoge kassen een ongekende diversiteit aan tropische planten gekweekt. De planten van Fachjan gaan vrijwel de hele wereld over. Al meer dan 50 jaar is Fachjan een bijzondere speler in een bijzondere groene markt. Het bedrijf investeert volop in vernieuwing, app’s om een ruimte met groen in te richten, apps’s voor de watervoorziening, een efficiënte en betaalbare hydrocultuur en nu ook aansluiten bij een duurzaam warmtesysteem in het Westland.

Het gebruik maken van de aardwarmte maakt dat de producten van de deelnemers duurzaam worden geteeld en draagt sterk bij aan een schonere en gezondere toekomst. Op termijn is de verwachting dat meerdere bedrijven zullen aansluiten en gebruik gaan maken van de aardwarmte die door het Aardwarmte Vogelaer, aan de Arckelweg te Poeldijk, uit de grond wordt onttrokken.

Foto 17-05-17 16 21 05 bewerkt Foto 17-05-17 16 34 06 bewerkt Foto 17-05-17 17 30 36 bewerkt Foto 17-05-17 17 34 16 bewerkt Foto 17-05-17 17 48 58 bewerkt


De bouw van WOW

Gebouw-WOW 1920px

De Greenport Collegetour van 8 februari liet weinig aan de verbeelding over. Projectontwikkelaar Mark Zwinkels presenteerde kort maar krachtig hoe de ontwikkeling van WOW verloopt en welke thema’s er momenteel spelen rondom het project.

Nu nog een zootje kale heilpalen in een veld, maar over minder dan acht maanden steekt het gebouw boven de kassen van het Westland uit. Met meer dan 40 klaslokalen, de Demokwekerij en het WOW-ditorium biedt het complex dan ruimte voor circa 1200 leerlingen en meer dan 25.000 bezoekers per jaar.

WOW-ditorium & Demokwekerij

Het WOW-ditorium wordt misschien wel het pronkstuk van het gebouw. Zwinkels benadrukt dat de centrale ruimte -mede door nieuwe investeringen – écht heel bijzonder wordt. De ruimte wordt ingericht als collegezaal en aula, maar biedt ook ruimte voor events van gezelschappen tot wel 300 man. Hiermee wordt het WOW-ditorium hét clubhuis van de (internationale) tuinbouwsector.

De Demokwekerij wordt op zijn beurt hét innovatielab van de sector. Hij vergelijkt het met de Technocampus van Philips. ‘’De enige manier om op tijd te innoveren, is door onderzoek, demonstratie en educatie samen onder één dak te brengen.’’

‘’Onderzoek, demonstratie en educatie samen onder één dak.’’

Wat is dan de bijzondere kracht van zo’n demoruimte? ‘’Om verliefd te worden op een meisje, moet je haar eerst ontmoeten.’’ De kwekerij dient er dus vooral voor om mensen kennis te laten maken met de groene sector. Pas dan kunnen ze een mening vormen en zich verdiepen in een eventuele tuinbouwtoekomst.Foto 08-02-17 15 41 59 1920px

Echt vernieuwend leren

‘’Ik zie hier in het museum voorwerpen hangen die ik zelf nog gebruikt heb.’’ Paul Steyn, programmamanager bij SOB Westland en introductiespreker bij het college, benadrukte met deze uitspraak hoe snel de sector eigenlijk verandert. En als de sector verandert, dan moet het onderwijs mee veranderen. Om up-to-date te blijven over alle ontwikkelingen schrijft het bedrijfsleven actief mee aan het curriculum.

Bestaande opleidingen worden geüpgraded en nieuwe opleidingen worden ontwikkeld. ‘Master of Food’ en ‘Mechatronica’ bijvoorbeeld. De opleiding Mechatronica is bijvoorbeeld voortgekomen uit technische innovaties en maatschappelijke trends. Woordkeuze is bij deze nieuwe studies erg belangrijk volgens Zwinkels. ‘’Robotica klinkt bijvoorbeeld veel interessanter dan tuinbouwtechniek.’’

‘’Robotica klinkt veel interessanter dan tuinbouwtechniek.’’

En als er tijdens een opleiding iets verandert? ‘’Dan passen we het curriculum gewoon aan. Stel dat er bijvoorbeeld een bacterie uitbreekt die gewassen aantast of dat een handelsboycot de export belemmert – denk maar aan de fruitboycot van Rusland, dan is het belangrijk dat de studenten hier meteen over leren.

’’En Hbo dan?”

Kunnen Hbo’ers ook terecht bij WOW? Dat is zeker de bedoeling. Hoewel de nadruk in eerste instantie ligt op Mbo-opleidingen, wil WOW zich uitbreiden naar alle niveaus. Er gaan bijvoorbeeld al geluiden dat er een tweejarige Associate’s degree  Tuinbouwmanagement op Hbo-niveau komt, in samenwerking met Inholland.

Zwinkels sloot zijn presentatie af met een duidelijke boodschap: ‘’Uiteindelijk ben ik niks en is WOW niks. Alle partijen maken WOW samen tot een succes.’’


Pligt Professionals

In het Schooljaar 2016/2017 trapt de Greenport Collegetour af bij Pligt Professionals in s’Gravenzande.

Foto 23-11-16 15 48 36

Pligt Professionals is een innovatief, professioneel bedrijf met een indrukwekkend assortiment kleurrijke bloeiende planten van een hoogwaardig kwaliteitsniveau.

Alle activiteiten binnen het bedrijf zijn er op gericht om een volwaardige functie te vervullen als betrouwbare en flexibele leverancier van potplanten. Daarbij hebben zaken zoals kwaliteit, service en maatschappelijk verantwoord ondernemen een hoge prioriteit. in de bedrijfsprocessen staan de klant, de consument en de omgeving central.

Op twee hypermoderne kwekerijen, waar vrijwel alle processen geautomatiseerd zijn, worden Valcano, Aurora, Encanto Waterfall, Princettia, Sunny Side Up, Cyclone, Premium Begonia en Poinsettia geteeld.

pligtprofessionals 1920px

Nieuwe en hoogwaardige technieken zijn toegepast om het productieproces te stroomlijnen teneinde topkwaliteit, betrouwbaar en service te kunnen garanderen.

Foto 23-11-16 15 54 13 bewerkt Foto 23-11-16 15 55 34 bewerkt Foto 23-11-16 15 57 28 bewerkt

 

 

Foto 23-11-16 16 18 34 bewerkt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vitapep maakt de leukste momenten nog leuker! 

Vitapep is een uniek concept in de paprikawereld. Patrick Franken en Wim Zuidgeest, gastheren tijdens de Greenport Collegetour Westland voor docenten, zijn al zo’n 10 jaar bezig met de ontwikkeling en teelt van de oranje minipaprika Vitapep. Vitapep omschrijft zichzelf als een beetje eigenwijs. Ze doen dingen op hun eigen manier; dat is leuker dan meegaan met de massa. Altijd op zoek naar hoe het anders kan, lekkerder, beter en met nog meer plezier. Met veel passie en energie inspireerde Patrick en Wim de deelnemende docenten van diverse Westlandse onderwijsinstellingen; ISW, MBO Westland en Inholland.

Marktgericht produceren, een langdurige relatie op bouwen met de consument, dat is hoe Vitapep produceert. Het teeltbedrijf Zuidgeest Growers bestaat uit twee teeltbedrijven waarvan er een gevestigd is in Honselersdijk en de andere in de Maasdijk, daarnaast is er een derde teeltbedrijf, Atlantic Growers, in Portugal gevestigd waardoor ze jaarrond kunnen leveren. Naast de teelt is de vermarkting van minstens zo’n groot belang. Het bedrijf wil de consument bereiken en de consumptie van snackgroenten laten toenemen. Vitapep werkt onder meer uit de gedachten van ‘’door de consument zelf aan de slag te laten gaan met telen van eigen groeten bevorder je de consumptie van snackgroenten’’, zegt Patrick. Voor verkoop zijn we aan gesloten bij telerscoöperatie Harvest House.

Marketing
Vitapep-2Vitapep is continu met (markt)ontwikkelingen en businessmodellen bezig gericht op mens, maatschappij en milieu. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld; het schoolfruit, educatie voor kinderen, geothermie (aardwarmte), milieukeurmerk en gerichte promotie voor de gezonde paprika.
Verpakking is hierin ook van essentieel belang. Voor de herkenbaarheid, maar ook de uitstraling en presentatie van het product. Denk bijvoorbeeld aan de zelf ontworpen emmertjes en doosjes waar de paprikaatjes in verpakt worden. Maar Vitapep gaat hierin verder, er wordt zelfs nagedacht over de hoe de dozen opgestapeld moeten worden, alle kleuren aan dezelfde kant en de stickertjes op dezelfde hoogte. Dit zorgt voor oplettendheid en betrokkenheid van de medewerkers.

Voorbeelden van Concepten van Vitapep zijn: Paprika in zeezout en olie, paprika met vulling, bekers en shakers met paprika’s, verschillende paprika sappen/smoothies, tapenade, muffins en het meest bekende concept Snack & Grow-me! waarmee je je eigen paprikaatje kan kweken.

Uiteraard kan dit allemaal niet zonder de betrokkenheid van het personeel. Personeel dat voor 30% bij Vitapep is binnengekomen als scholier via vakantiebaantjes of stage. Bij Vitapep is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, medewerkers krijgen veel verantwoording en kunnen doorgroeien met de ontwikkelingen van het bedrijf. Belangrijke opleidingen voor Vitapep zijn; Spuitlicentie, Biologie, Bemesting, het Nieuwe telen, maar ook; Nima, diverse talen, leidinggeven (omgang met personeel) en Hygiëne. Ook op het gebied van stages biedt een glastuinbouwbedrijf als Vitapep voldoende mogelijkheden, zo zijn er in de sector en ook bij Vitapep mogelijkheden op het gebied van Marketing, klantonderzoek, marktonderzoek/ -introductie, houdbaarheid en kwaliteit, teelt en innovatie.

Onderwijs – bedrijfsleven
De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is zo belangrijk. De boodschap van Patrick is dan ook; ‘stop de studenten niet in een keurslijf, geef studenten de ruimte, kom naar buiten, kom naar de bedrijven en laat zien wat de wereld, maar ook de glastuinbouw te bieden heeft’’. ‘’De glastuinbouwbedrijven zijn tegenwoordig meer dan tuinen, het zijn organisaties met een teler erin geworden’’, zegt Wim. Wat betekend dat er veel meer bij komt kijken dan alleen de teelt en het zorgen dat er een kwalitatief goed product afgeleverd wordt. De organisatie daarom heen is net zo belangrijk of misschien wel belangrijker, denk aan de marketing, verkoop, techniek, innovaties, maar ook het personeelsbeleid.

Krachten bundelen
De Greenport Collegetour is een initiatief van de Greenport Horti Campus, locatie Westland, en SOB (Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven) Westland. Tijdens de Greenport Collegetour worden docenten en leerkrachten te geïnformeerd over de ontwikkelingen binnen de glastuinbouwsector. Het doel van de Collegetour is om het ondernemen in het onderwijs te stimuleren door het onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Imagoverbetering van de sector speelt een belangrijke rol in dit proces. Jongeren tussen 4 en 23 jaar moeten bewuster kiezen voor deze toonaangevende sector of het nu om een opleiding of carrière gaat. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor de docenten en leerkrachten. Bewustwording in het feit dat de glastuinbouw meer is dan alleen het werken in de teelt, het krijgen van vieze vingers en geen doorgroeimogelijkheden is hierin erg belangrijk. De Glastuinbouw biedt veel meer!


Docenten laten hun kennis groeien bij BVB Substrates

Docenten van diverse onderwijsinstellingen in het Westland keken hun ogen uit toen ze afgelopen donderdag, tijdens de Greenport Collegetour voor docenten, met Richard Bremmer de immense loodsen van BVB Substrates binnenliepen. Huizenhoge bergen van diverse soorten substraat voor alles wat groeit en reusachtige shovels die het substraat verplaatsten. ‘’Je voelt je dan ineens erg klein’’.

RHK_3520-SRichard Bremmer, Advice Horticulture van BVB Substrates, nam de docenten van onder andere ISW, WSKO, Lentiz – MBO Westland en Floracollege, mee in de wereld van het substraat. BVB Substrates is in meer dan 100 jaar uitgegroeid van tussenpersoon voor boeren en veehouders tot betrouwbare leverancier van substraat in binnen- en buitenland. BVB Substrates is expert als het gaat om het produceren en leveren van substraten voor alles wat groeit.

Op de productielocaties werken ruim 250 medewerkers aan het optimaal beleveren van de klanten. Het bedrijf beschikt over een R&D-afdeling met twee geavanceerde laboratoria en een eigen proefkas. Doordat BVB Substrates een uitgebreid wagenpark heeft met ruim 70 vrachtwagens, kan er altijd snel en flexibel worden geleverd. ‘’Binnen ons bedrijf hebben teams zich gespecialiseerd in verschillende teeltsegmenten. Klanten krijgen daardoor gespecialiseerd advies en een product op maat, met de voordelen van een grootschalig en breed georiënteerd bedrijf. Hierdoor kunnen ze hun klanten verzekeren van een optimaal kennis-kwaliteit-prijs niveau’’. Lees het hele verslag: Collegetour BvB Substrates 280116

Het volgende bedrijfsbezoek staat op 17 maart 2016 op de kalender. Docenten en leerkrachten kunnen zich voor de Greenport College Tour inschrijven op www.greenporthorticampus.nl.


College Tour bij Levoplant, 26 november 2015

RHK_1024Na de eerste College Tour van dit schooljaar bij van der Ende groep, staat de volgende alweer op 26 november (15.30-17.30) gepland. Deze zal plaatsvinden bij potplantenkwekerij Levoplant, gespecialiseerd in het telen van de Phalaenopsis en Cordyline australis. Als een van de beste van Nederland staat innovatie centraal bij Levoplant. Ze waren de eerste die een volledig geautomatiseerd teeltsysteem liet aanleggen. Maar ook bij het telen in cups en het toepassen van onzichtbare codes op de pot was Levoplant uniek. Een interessant bedrijf dus voor de College Tour op 26 november! Aanmelden kan via deze link!

Locatie: Levoplant | Pouwelslaan 31 | 2675 BK, Honselersdijk

De Greenport College Tour is een initiatief van de Greenport Horti Campus, locatie Westland en SOB (Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven) Westland. Doel is om ondernemen in het onderwijs te bevorderen en onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Imagoverbetering van de sector speelt een belangrijke rol in dit proces. Jongeren moeten een beter beeld krijgen van de tuinbouw. Verschillende scholen organiseren daarom bedrijfsbezoeken met hun leerlingen. Ook de volgende data zijn al vast gelegd: 14-01-2016 en 17-03-2016, locatie volgt


Een kijkje in het proces van hoogwaardige techniek

Ook in het schooljaar 2015-2016 vind er weer een College Tour voor docenten plaats. De aftrap werd op 1 oktober verricht door Ton van der Kooij, commercieel technisch adviseur van Van der Ende Groep. Van der Kooij wist docenten van verschillende Westlandse scholen te boeien over de nut en noodzaak van de toepasbare technische installaties, zoals pompen, elektromotoren, frequentieregelaars, vertragingsmotoren, kleppen, ventilatoren, waterbehandeling en filtratie ten behoeve van de innovatieve glastuinbouwsector.

Carrièremogelijkheden
Docenten van MBO Greenport, het Floracollege, ISW en InHolland werden ook geïnformeerd over de carrièremogelijkheden die Van der Ende groep biedt voor de studenten. Jongeren tussen 4 en 23 jaar moeten bewuster kiezen voor deze innovatieve en duurzame sector, of het nu om een opleiding of carrière gaat. Leraren uit het basisonderwijs en docenten uit het middelbaar onderwijs vervullen hierin een belangrijke sleutelrol.

Innovaties binnen het bedrijf
College Tour vd Ende groepVan der Ende Groep is in 1985 begonnen met het repareren en reviseren van waterpompen voor de glastuinbouw. Al snel volgden de verkoop van nieuwe pompen en elektrotechnische materialen. Momenteel is Van der Ende Groep uitgegroeid tot een gerenommeerd bedrijf dat zich bezig houdt met het verkopen, reviseren, repareren van pompen, maar ook waterbehandeling en filtratietechniek voor de glastuinbouwsector. Innovaties nemen een belangrijke plaats in binnen Van der Ende Groep en dan niet alleen m.b.t. het ontwikkelen van nieuwe producten, maar ook in de vorm van op maat gemaakte oplossingen voor een bedrijf. De 87 medewerkers van Van der Ende maken het verschil en zorgen ervoor dat ze kunnen blijven innoveren en groeien, ontwikkeling van medewerkers staat ook hoog in het vaandel. Dit biedt studenten ook de gelegenheid veel praktijk ervaring op te doen bij een mooi bedrijf met veel mogelijkheden.

De Greenport College Tour is een initiatief van de Greenport Horti Campus, locatie Westland en SOB Westland (Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven). Doel is om ondernemen in het onderwijs te bevorderen en onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Imagoverbetering van de sector speelt een belangrijke rol in dit proces. Jongeren moeten een beter beeld krijgen van de tuinbouw. Verschillende scholen organiseren daarom bedrijfsbezoeken met hun leerlingen.


4e editie 2014-2015 en planning nieuw schooljaar

GCT vd KnaapDe laatste Greenport College Tour Westland van het schooljaar 2014-2015 heeft op donderdag 28 mei plaatsgevonden. De 4e en laatste Greenport College Tour van dit schooljaar stond in het teken van de ontwikkeling van hoogwaardige substraten en bewortelingsproducten ten behoeve van de plantenteelt bij de Van der Knaap Groep. Het bedrijf is wereldwijd bekend om zijn kennis van kokos dat in een groot aantal producten wordt toegepast.

We hebben vier mooie bedrijfsbezoeken voor docenten gehad bij KP Holland, Greenpack in combinatie met Tomatenkwekerij Lans en telerscoöperatie Harvest House, KUBO en als afsluiter Van der Knaap groep. Voor volgend schooljaar wordt een nieuwe reeks bedrijfsbezoeken georganiseerd, met als doel jongeren meer bewust te laten kiezen voor een carrière in de tuinbouwsector en het onderwijs dichter bij het bedrijfsleven te brengen.

De planning voor het nieuwe schooljaar 2015-2016 is:

Donderdag 1 okt 2015, Van den Ende pompen

Donderdag 26 nov 2015, Levoplant

Op donderdag 14 jan en 17 mrt 2016 zijn ook College Tour bezoeken gepland, aan invulling wordt gewerkt.

Reserveer de data alvast, nadere informatie volgt…

Docenten, leerkrachten en andere bij onderwijs betrokken personen verwelkomen weer graag in schooljaar 2015-2016!


3e Greenport College Tour naar Kubo

Na twee succesvolle Greenport College Tours, zal op 19 maart de derde editie plaatsvinden. Graag nodigen wij u uit voor deze educatieve middag. Eerder hebben leerkrachten en docenten een bezoek gebracht aan plantenveredelingsbedrijf KP Holland en verpakkings- en distributiecentrum Greenpack (in samenwerking met Harvest House en Lans Tomatenkwekerij.

De derde Tour zal zich richten op de techniek van de glastuinbouw sector en daaromRHK_8754-w900-h900 plaatsvinden bij KUBO, een internationaal georiënteerd bedrijf dat aan de hand van nieuwe technologische innovaties de glastuinbouw probeert te optimaliseren. De gedachten om met veel minder input – zoals energie, grondstoffen en water – meer output te realiseren, is iets dat KUBO uit Monster inspireert om te blijven zoeken naar oplossingen die ondernemers in staat stellen voor hun eigen markt te produceren.

Ook tijdens de derde College Tour is het doel om ondernemen in het onderwijs te bevorderen en onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. We willen leerkrachten en docenten inspireren over de sector.

Programma 19 maart 2015, locatie KUBO, Vlotlaan 710 | 2681 TX Monster 

15.00 uur, ontvangst met koffie en thee

15.15 uur, opening door Greenport Horti Campus

15.30 uur, presentatie KUBO, door Laura Vijverberg / Ron Threels

16.00 uur, rondleiding KUBO

16.45 uur, afronding en borrel

U bent van harte welkom op 19 maart, aanmelden kan door te klikken op deze link. VoorMeer informatie over KUBO: www.kubo.nl


Greenport College Tour: ‘De vernieuwende keten van glasgroente’ 

De 2e editie van de Greenport College Tour op donderdag 15 januari 2015 staat in het teken van de vernieuwende keten van glasgroente. De groenteveiling is al heel wat jaren historie, maar ook produceren en afwachten wie je product wil kopen maakt steeds meer plaats voor een eigentijdse benadering. Een verantwoorde productie, verwerking en aan de verwachtingen van je klant voldoen zijn de uitgangspunten bij tomatenkwekerij Lans, inpakbedrijf Greenpack en teler coöperatie Harvest House.

Tijdens de Greenport College Tour op 15 januari kunnen docenten kennis maken met deze unieke ketenpartijen.

 RHK_7121

Tomatenkwekerij Lans

Voortdurend investeren en innoveren in nieuwe producten, nieuwe technieken en nieuwe markten, Lans is één van de modernste tomatenkwekerijen in Nederland. Op de verschillende locaties worden diverse soorten tomaten geproduceerd. Maximaal geïntegreerde gewasbescherming, op maat verpakt en geproduceerd binnen de normen van hoge kwaliteitsstandaarden. Lans staat voor innovatie. Met een gezonde dosis ondernemingsgeest is het bedrijf gegroeid naar zijn huidige niveau. Een bedrijf, dat rekening houdt met mens en milieu. Met die pijlers als fundament is Lans een financieel gezond bedrijf dat efficiency en kwaliteit hand in hand kan laten gaan! Sleutelwoorden bij Lans zijn: samenwerking, innovatie, organisatie, duurzaamheid en betrokkenheid.

Greenpack

De producten van Lans worden bij Greenpack naar wens van de klant verpakt. Efficiënt produceren is één. Efficiënt verpakken is een ander specialisme. Greenpack is een gezamenlijke onderneming van een vijftal tomatentelers. Binnen Greenpack is alle kennis en kunde gebundeld voor een efficiënte verpakking op maat. De opzet van Greenpack past in de Lans-filosofie om kwaliteit op álle fronten te leveren, van de productieomstandigheden in de kassen tot en met de presentatie in de supermarkten. Greenpack zorgt voor het in- en ompakken van alle tomaten van o.a. Lans voor de klanten in binnen- en buitenland. Greenpack heeft de modernste verpakkingslijnen in eigen huis.

Harvest House

De afzet van onze producten verloopt via telerscoöperatie Harvest House, één van Nederlands grootste telersverenigingen gespecialiseerd in vruchtgroenten. Met een vakbekwame groep telers en medewerkers zijn we continu op de hoogte van ontwikkelingen in de markt waar we dan ook flexibel op inspelen. Deze specifieke product- en marktkennis in combinatie met ons innovatieve vermogen maken ons de solide, meedenkende partner die we graag willen zijn. Onze telers zijn inmiddels uitgegroeid tot Nederlands meest toonaangevende producenten van vruchtgroenten. Niet alleen door schaalgrootte, maar ook door teeltinnovatie en ketenregie. Een areaal van ruim 800 hectare zorgt ervoor dat Harvest House de grootste telersvereniging op het gebied van vruchtgroenten is. Met teeltgebieden in het Westland, Oostland, de Wieringermeer en Zeeland bevinden onze telers zich over heel Nederland en zelfs daarbuiten, zoals in Tunesië en Portugal.

15 januari 2015

Kijk voor meer informatie op de websites van LansGreenpack en Harvest House . Op donderdag 15 januari kunt u van 15.00 tot 16.45 uur op de locatie van Greenpack nader kennis maken met deze vernieuwende ketenaanpak. Reserveer 15 januari 2015 alvast in uw agenda en meld u aan via Inschrijven Greenport College Tour. Samenwerking tussen Greenport Horti Campus en SOB Westland.

Vooraankondiging in pdf: Greenport College Tour 15-1-2015 (vooraankondiging)


KP Holland boeit docenten tijdens College Tour Westland

De aftrap van de Greenport College Tour Westland werd op 9 oktober verricht door Aad van der Knaap, directeur van KP Holland. Hij wist 46 docenten van verschillende Westlandse en Delftse scholen te boeien over de ontwikkelingen in de tuinbouw. Scholen zoals MBO Lentiz, de Dalton Mavo, ISW, InHolland en zelfs AOC Clusius uit N-H lieten zich meevoeren in de wereld van veredeling, vermeerdering en productie van verschillende plantensoorten. De kennismaking met KP Holland was niet alleen bedoeld om de docenten te informeren over de wereld van techniek, marketing en internationale handel van het bedrijf, maar vooral om hen te laten zien welke carrièremogelijkheden de tuinbouw biedt. Jongeren tussen 4 en 23 jaar moeten bewuster kiezen voor deze innovatieve en duurzame sector, of het nu om een opleiding of carrière gaat. Leraren uit het basisonderwijs en docenten uit het middelbaar onderwijs vervullen hierin een belangrijke sleutelrol.

KPHolland GCT

Foto: Richard de Kok

De Greenport College Tour is een initiatief van de Greenport Horti Campus, locatie Westland en SOB (Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven) Westland. Doel is om ondernemen in het onderwijs te bevorderen en onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Imagoverbetering van de sector speelt een belangrijke rol in dit proces. Jongeren moeten een beter beeld krijgen van de tuinbouw. Verschillende scholen, zoals het Groen Lyceum in Westland organiseren daarom bedrijfsbezoeken met hun leerlingen. Belangrijk is eerst hun leerkrachten en docenten voor de tuinbouw te enthousiasmeren. Daar is het bedrijfsbezoek aan KP Holland in geslaagd. De 46 deelnemende docenten lieten zich inspireren op een bedrijf dat met een totale teeltoppervlakte van 16 hectare ruim 30 miljoen planten per jaar produceert. KP Holland stelt zich tot doel per jaar 6 nieuwe rassen te ontwikkelen. De kruisingen leveren per jaar 50.000 Kalanchoë planten, waarvan er uiteindelijk zo’n 6 in productie worden genomen. Aad van der Knaap vertelde met passie en visie over zijn vak. En drukte de docenten op het hart; ”mensen zijn ons kapitaal op dit bedrijf. Het kennisniveau moet omhoog en we moeten meer jeugd aantrekken in deze boeiende sector. Daar ligt voor jullie een schone taak.” Het volgende bedrijfsbezoek staat op 15 januari 2015 op de kalender. Docenten en leerkrachten kunnen zich voor de Greenport College Tour inschrijven op www.greenporthorticampus.nl.


Greenport College Tour, nieuw in schooljaar 2014-2015

De Greenport Horti Campus, locatie Westland en SOB (Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven) Westland organiseren in het schooljaar 2014-2015 een Greenport College Tour voor leerkrachten en docenten van zowel het basis- als voortgezet onderwijs. Doel is om ondernemen in het onderwijs te bevorderen en onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Tijdens de Greenport College Tour kunnen leerkrachten en docenten (basis- en voortgezet onderwijs) kennismaken met vier inspirerende bedrijven in de Greenport.

De bedrijfsbezoeken vinden plaats op 9 oktober 2014, 15 januari, 19 maart en 25 mei 2015, zie het programma: Greenport College Tour 2014-2015. De aftrap wordt gegeven op 9 oktober bij KP Holland. Dit bezoek staat in het teken van plantenveredeling. Dit is een essentiële fase bij de ontwikkeling van nieuwe variaties van planten en is daarmee een belangrijk onderdeel van productvernieuwing in de sector. Docenten krijgen niet alleen college over de technieken en processen in de veredeling, maar ook over de beroepsmogelijkheden voor studenten in deze tak van sport.

Paul Steyn (coördinator SOB Westland) staat samen met Peter Samwel, directeur van KP Holland en Martijn van Velzen, vanuit LTO aangesteld als stagecoördinator binnen de Greenport Horti Campus, aan de wieg van de Greenport College Tour. Steyn is warm voorstander van de koppeling van praktijk met theorie: “Inspiratie krijg je pas als je kennismaakt met de sector. Zelfs docenten die hun hele leven lang al in Westland wonen, zijn positief verrast als ze in gesprek gaan met tuinbouwondernemers. Dan geef je ze de passie, visie en vakmanschap mee, die aan de basis staan van onze topsector.”

Docenten en leerkrachten kunnen zich voor de Greenport College Tour inschrijven op www.greenporthorticampus.nl

Greenport Agenda

Okt
9
ma
all-day Dutch Agri Food Week
Dutch Agri Food Week
Okt 9 – Okt 19 all-day
Over enkele maanden is de derde editie van Dutch Agri Food Week. Net als vorige edities is de Greenport een van de initiatiefnemers. Er wordt momenteel hard gewerkt aan een programma met mooie evenementen in de week van 9 tot en met 19 oktober in onze regio. Plannen zijn er onder meer voor een Ambitiedag Voedselfamilie, een Gezonde Bustour voor politici en beleidsmakers en een Tomaten Smaakproef. Binnenkort presenteren we het complete programma.
Nov
28
di
all-day Tuinbouw Relatiedagen 2017 – Venray @ Evenementenhal Venray
Tuinbouw Relatiedagen 2017 – Venray @ Evenementenhal Venray
Nov 28 – Nov 30 all-day
De tuinbouw Relatiedagen in Venray vinden plaats van 28 november tot en met 30 november 2017 en zijn een interregionaal ontmoetingspunt voor tuinbouwprofessionals. Tuinbouw Relatiedagen Venray vormt jaarlijks een centraal platform voor tuinbouwprofessionals uit Zuidoost-Nederland en de Duitse en Belgische grensgebieden. Alle segmenten uit de tuinbouwwereld komen uitgebreid aan bod. Mis deze kans niet om uw organisatie te presenteren aan duizenden professionals uit binnen- en buitenland! Mis het niet en boek een stand! Nieuw dit jaar is de innovatieroute! Heeft u een innovatie? Meld u deze dan zo snel mogelijk aan zodat u wordt opgenomen in de innovatieroute die duidelijk zichtbaar is op de beurs en plattegrond. Tevens wordt een prijs uitgereikt voor de beste innovatie door een vakkundige jury. Meer informatie: Tuinbouwrelatiedagen

Blijf up to date met ontwikkelingen in de Greenport met onze nieuwsbrief:

Greenport Horti Campus

Greenport Horti Campus is een bundeling van krachten van bedrijven, onderwijs, kennisinstellingen en overheden om de innovatiekracht en concurrentiepositie van de Greenport Westland-Oostland-Barendrecht blijvend te versterken. De partners in de Greenport Horti Campus willen beter onderwijs voor studenten en medewerkers, kennis dichter bij de ondernemers organiseren en aansprekende faciliteiten.

Greenport Horti Campus

Copyright © 2013 Greenport Horti Campus. Alle rechten voorbehouden.